Lukemani kirjat 01.07. 2005 – 31.06. 2006
WH Pietari Wirtanen
Pisteytys ei kerro mitään kirjan hyvyydestä, vaan siitä, miten olen teoksen kokenut.
WHH nro 97
1. Hurtta Boris: TAPPURI
Luettu suurella mielenkiinnolla junassa matkalla kotiin Vammalasta.
Sipilä Jarkko: LIKAINEN KAUPUNKI ***
Sujuvaa tekstiä, juonenkäänteitä. Ajanvietettä, ihan kelvollista.
Eriksson Kjell: AUETKOON MAA ***
Ruotsissa näitä riittää, ihan mukavia salapoliisikirjoittajia.
Rissanen Veikko: POIKA JA SOTAVANKI ***
Eräkirjailijan erätön romaani, sujuvaa tekstiä.
5. Leonard Elmore: JACKIE BROWN *
Kaikkea Tarantinokin viitsii filmata.
Colliander Tito: AARNIKOTKA ***
Vaivattoman mukavaa luettavaa, jutustelua. Lapsuuteni huvilat luin jo aikaisemmin.
Noll Ingrid: APTEEKKARI *
Nimikin käännetty väärin, pitäisi olla Farmaseutti. Hukkaan kulutettua aikaa.
Forge Jean: SALTEGO TRANS JARMILOJ **
1924 julkaistu tieteiskirja alunperinkin esperantoksi. Aikansa tuote.
Pakkanen Outi: PUNAINEN PALLOTUOLI **
Jaarittelua, puolessa välissä tiesin loppuratkaisun ja petyin, kun olin oikeassa.
10. Colliander Tito: NUORUUDEN SILLAT ***
Samanlaista kuin edelliset Collianderit.
Harvey John: KALAVELKOJA ****
Olen tykästynyt komisarioResnickiin.
Kennedy William: SISÄPIIRI **
Sitä mukaa kun Albany-sarja muuttuu kertomisesta taiteelliseksi, minä saan tarpeekseni. Jos 8 osa ilmestyy, annan sen olla lukematta.
Colliander Tito: KAHDET KASVOT ***
Titohan oli nuorempana herra-ainesta.
Booth Stephen: JÄÄKYLMÄT JÄLJET **
460 tiuhaa sivua. Puolet lyhentämällä olisi tullut tuplasti pisteitä.
15. Harvey John: NUOTIN VIERESTÄ ***
Resnickiä lisää, vielä on yksi Harvey lukematta.
Colliander Tito: KOHTAAMINEN ***
Tito rauhoittuu Inansa kohdattuaan.
Huovinen Veikko: KONSTA PYLKKÄNEN ETSII KORTTEERIA ****
Mainioita lauseita, kerta kaikkiaan.
Gallegos Romulo: DOÑA BARBARA ****
Venezuelalainen klassikko. Neljäs tähti loistavalle esperantokäännökselle.
Harvey John: HYVÄSSÄ TERÄSSÄ **
Heikoin Resnick. Tai sitten vain luin nämä liian nopeasti peräjälkeen ja kyllästyin.
20. Haanpää Pentti: JUTUT ****
Kävin kesällä Piippolassa, nyt luin 540 sivua Piippolan suuren pojan juttuja. Kannatti.
Istanmäki Sisko: SISARTENI ELÄMÄT **
Pikkunäppärää jutustelua.
Säisä Eino: VIIMEINEN KESÄ ****
Hei, täähän osaa kirjoittaa.
Honkonen Reijo: ENO *
Eikö Otavalla ole kustannustoimittajia?
Säisä Eino: KYLÄ HERÄÄ ***
Kukkivat roudan maat 1. Suotta olen tätäkin sarjaa vierastanut. Ei kovin helppolukuinen, mutta kulkee minun lapsuusvuosissani.
25. Tournier Michel: RAKASTAVAISTEN ILLALLINEN **
Muutama Tournier on ollut minulle liian hieno. Nämä novellit kovin eritasoisia. Fantasiaa mukana.
Colliander Tito: LÄHELLÄ ***
Tito tutustuu ortodoksisuuteen. Viehättävää lukemista.
Tuuri Antti: MAAN AVARUUS **
Keposta luettavaa, niin kovin samalla Tuurin tyylillä aina ja samoilla äänenpainoilla. En osaa tähän muuta mainita. Muistiin ei jäänyt mitään.
Säisä Eino: KYLÄ ELÄÄ ****
Kukkivat roudan maat 2. Vuodet 1946-1948.
Säisä Eino: ISÄT JA POJAT ****
Kukkivat roudan maat 3. 1949-50-lukua. Ei kun paranee.
30. Holt Anne: JULKKISMURHAT **
Holtiton juoni. Epälooginen. 420 sivua turhaa lukemista.
Mäki Reijo: HUHTIKUUN TYTÖT ***
Sivulla 50 huomasin jo aikaisemmin lukeneeni. Koska silti luin loppuun, piti antaa 3 tähteä.
Ropponen Markku: LINNUT VAIKENEVAT, KUHALA ***
Epäuskottavuuksia, epäloogisuuksia. Mutta ihan sujuvaa kielenkäyttöä. Ropponen on sisareni entinen työkaveri, kirjastonhoitaja.
Säisä Eino: HYVÄSTI NUORUUS ***
Kukkivat roudan maat 4. Vähemmän vetävä kuin edellinen. Lisäksi kertoo opettajaplantusta.
Säisä Eino: KURKIEN TANSSI ***
Kukkivat roudan maat 5. Loppu lähestyy. Ei mitään uutta sanottavaa kirjasta.
35. Colliander Tito: ATERIA ****
Elämänkertasarjan vaikuttava viimeinen, 7. osa. Inhimillinen.
Kupiainen Unto: POLARIS *****
Viisi tähteä? Tulinko hulluksi? Ehkä, mutta vuonna 1961 tämä teki 17-vuotiaaseen lähtemättömän vaikutuksen.
LA SANKTA BIBLIO. Malnova kaj nova testamentoj.
Luinpa koko raamatun läpi, sanasta sanaan. Aikaa meni neljä vuotta. Mieleen jäi vanhan testamentin tavaton raakuus ja evankeliumien tuoreus. Muu UT on aikansa tuote.
Säisä Eino: MINUN MAA ***
Kukkivat roudan maat 6. Ihan kuin loppu olisi hajonnut, en oikein pysynyt perässä. Se taas lienee alkavan dementian syytä.
Ropponen Markku: KUHALA JA VIIMEINEN KESÄVIERAS ***
Sujuvaa tekstiä ja yhtä (epä)uskottavia sattumia ja henkilöitä kuin ainoassa lukemassani Ilkka Remeksen kirjassa.
40. Rintala Paavo: JUMALA ON KAUNEUS ****
Tulen vanhaksi. Siinä missä pussikaljaromaanit ja juoksuhaudantiet jäävät kesken, nämä vanhat teokset liippaavat läheltä.
Brown Dan: DA VINCI-KOODI **
520 s. WSOY 2004. 8 painos.
Kohellusta sinne tänne. Epäuskottavia sattumuksia. Pitkäveteistä. Laskelmoitua. Odotusten jälkeen täydellinen pettymys.
Turgenjev I.S.: PATROJ KAJ FILOJ ***
214 s. Ĉina Esperanto-eldonejo 1984.
Venäläinen klassikko, tyypillinen sellainen. Opinpahan tätäkin kirjailijaa tuntemaan.
Donna Leon: OMAN KÄDEN OIKEUS **
256 s. Otava 2005.
Ei tämä donna ole minun makuuni.
Juhani Risto: HOTELLIKUOLEMA **
279 s. Like 2004.
Olisi saanut ainakin kolme tähteä, jos olisin ymmärtänyt, mitä kahdella viimeisellä sivulla tapahtui.
45. Wilson Robert: MITÄTÖN MURHA LISSABONISSA ***
447 s. WSOY 2005.
Varmaan kovinkin mahtava kirja. Minulla oli vaikeuksia hallita sitä kokonaisuutena. Minun syyni.
Arhippa Pirkko: YÖN SYLI ARMOTON *
204 s. Mäkelä 2003.
Olen ihan tykännytkin joistain Arhipoista. Tässä oli hyvää vain nimi, tokko sekään omaperäinen.
Melville Herman: MOBY DICK ELI VALKOINEN VALAS *****
655s. WSOY 1956.
Todellinen lukuelämys. Sekoitus seikkailukirjaa, vanhentunutta tietokirjaa ja syvällistä mietintää.
Joenpolvi Martti: TUPAKKAKAUPPIAAN MORAALI ****
101s. Gummerus 1986.
Tämä on aina jotenkin kiehtonut ja hämmentänyt. Luin jo 80-luvulla kahteen kertaan.
POST LA INUNDO ** Rakontoj el Vjetnamio
117 s. Fremdlingva eldonejo Hanojo 1988.
Kehnolle paperille painettu vihkonen, amatöörimäisesti kirjoitettuja ja käännettyjä novelleja, joissa hyvin vähän propagandaa. Jotenkin hellyttävä.
50. Dexter Colin: NICHOLAS QUINNIN HILJAINEN MAAILMA ***
296 s. Otava 2005.
Ensimmäisiä (3.) Morse-kirjoja, vasta nyt käännetty. Myöhäisemmät ovat parempia.
Kejonen Pekka: JATSIA JA JALOKALAA **
206s. WSOY 1994.
Kovin on kevyttä jutustelua. Ilman paikoittaista omituista kaunaa ja katkeruutta olisi kolme tähteä tullut täyteen.
Nektarios Andonopoulos: PALUU
103s. Valamon luostari 2000.
Synnintunnustuksella isä Leo Tuutti antoi minulle tehtäväksi lukea uudelleen tämän kirjan. Pitää kuulemma ottaa opikseen.
Eco Umberto: KUNINGATAR LOANAN ARVOITUKSELLINEN LIEKKI **
450 s. WSOY 2005.
Neljä tähteä 300 ensimmäiselle sivulle. Loppu ei ollut minua varten.
ORANĜA OMBRELO *** Mikronoveloj
148 s. Ĉina Esperanto-eldonejo 1986
Krapumaisia kertomuksia kiinalaisten elämästä. Viehko.
55. Nesser Håkan: MÜNSTERIN JUTTU ***
336 s. Tammi 2004
Sinänsä ihan mielenkiintoinen. Yllätyksiä tekstissä.
Laine Jarkko: MAAILMAN YKSINÄISIN MIES ***
126 s. Otava 1992 2.p
Kolmas tähti Hjalmar Söderbergille, jonka lyhyt novelli lopussa liitteenä. Kirjailijan erhe, kun vertailuttaa omia novelleitaan mestarituotteeseen.
Fournier Alan: LA GRANDA MEAULNES ***
220 s. Stafeto 1975.
Ranskalainen klassikko vuodelta 1913. Hieman yltiöromanttinen. Viimeksi suomennettu nimellä Ensirakkaus (Basam Books 2003)
Fossum Karin: MARRASKUUN NELJÄNNEN VASTAINEN YÖ **
194 s. Johnny Kniga 2005
Erittäin outo kirja. Takakannen teksti pilasi kirjaan asennoitumisen, saattoi olla neljänkin tähden teos.
Loe Erlend: DOPPLER ****
195 s. Johnny Kniga 2005
Tämäpä oli hervotonta lukemista. (Yritin toistakin Loe:ta, kesken jäi)
60. CENT ĈINAJ FABLOJ ***
147 s. Ĉina Esperanto-Eldonejo 1999
Ikivanhoja kiinalaisia lyhyitä kertomuksia. Mielenkiintoisia, erilaisia kuin eurooppalaiset vastaavat, mitä nyt Aisopos joskus mieleen tulee.
Durling Ulf: VANHA JUUSTO ***
249 s. Blue Moon 2005
Erilainen, edukseen.
Vesaas Tarjei: PALO ****
200 s. WSOY 1962
Taas näitä, jotka muistan yli 40 vuoden takaa. Yhtä outo kuin muistinkin.
Lehtolainen Leena: RIVO SATAKIELI **
346 s. Tammi 2005
En saa näihin makua. Tassuttelee liikaa.
Schildt Runar: SATEENKAARI ****
185 s. Karisto 1988 (1922)
Mukana näytelmä Hirsipuumies. Veikeää tarinointia. Hirsipuumies fantasiaa.
65. Flaubert Gustave: ROUVA BOVARY ****
354 s. Otava 1993, 5 p. (1857)
Tämäpä vasta melodramatiikkaa. Otin summassa omasta hyllystä, kun ei muuta ollut käsillä.
Kejonen Pekka: RULLALUISTELIJAN KUOLEMA *
208 s. WSOY 1985
Vieroitusoireista möykkää.
Loima Jyrki: ESIPAIMEN SIUNAA ***
275 s. PSHV 1999
Mielenkiintoisista henkilöistä rutikuivaakin kuivempaa tekstiä, Loiman tapaan.
Svenson Sven G. : TEE TIEDETTÄ JA TAPA **
207 s. 2. p WSOY 2003 (1968) Sapo
Muuten kivaa, mutta jos loppuratkaisua ei oikeastaan ole, olen hiukan pettynyt.
McCall Smith Alexander : NAISTEN ETSIVÄTOIMISTO NRO 1 ***
302 s. Otava 2003
Kovin kotikutoista tekstiä, pieniä ongelmia, itsestäänselvyyksiä. Erittäin erilaista.
70. van Gulik Robert: KUMMITUSLUOSTARI ***
195 s. 3. p WSOY 2003 (1966) Sapo
Ainahan luostari kiinnostaa. Nämä 3 viimeistä kirjaa luettu Puerto de la Cruz´issa.
Tell Leander: ESTIĜO DE LA TERO KAJ DE LA HOMO ***
110 s. Stafeto 1969
Viehättävä (tieto)teos, hieman vanhahtanutta tekstiä mutta kovin humaani.
Vesaas Tarjei :JÄÄLINNA **
190 s. WSOY 1964
Tästä sentään olin kasvanut ohi 40 vuodessa.
Toijala Anneli: PUNAINEN MAA, VALKEA MERI *****
556 s. Tammi 1999.
Melkoinen luku-urakka, joka kannatti. Jatko-osa odottaa.
Viisi Herraa: ANTIKVARIAATTI UUSI KATAKOMBI
123 s. WHH 133. 2006
Hyvä me. Yllätyin positiivisesti.
75. Pasanen Eero: KONONEN JA KOLMEN KOPLA **
143 s. Like 2005
Kevyttä on. Lisäksi leuhkii tunnetuilla tutuillaan.
Enqvist Kari: SUHTEELLISUUSTEORIAA RUNOILIJOILLE ****
211 s. WSOY 2005
Mainio melko yleistajuinen selvitys suhteellisuusteorioista. Kuvitusta hieman ihmettelen.
Waltari Satu: KAHVILA MABILLON *
188 s. 3 p. WSOY 1952
Onkohan vika minussa, ajassa vai tässä kirjassa. Viatonta, lapsellista vapautta.
Haataja Paul-Erik : URAKAN LOPPU ****
383 s. Tammi 2005
Miellyttävää lueskentelua. Kaikki Haatajat olen lukenut, välillä joku rupesi tökkimään mutta tämä oli taas mainio.
Gogol Nikolai: KAKSI HUPAISAA NAAPURUSTA ***
128 s. Kansankirja 1945
Hupaisa tarina, jossa opetusta ei ole kätketty vakan alle.
80. Toijala Anneli: MERTEN TAKAA TULLEET *****
479 s. Tammi 2005
Yhdessä Punainen maa, valkea meri-kirjan kanssa vaikuttavinta, mitä olen aikoihin lukenut. Historiaa, mistä en ennen tiennyt mitään. (Mukana henkilönä mm. Ylös helvetistä - Konrad Lehtimäki)
Rolt William Frederick: EL LA POLVO DE LA TERO **
134 s. Stafeto 1967
Maaperätieteen perusasiat, melkoisen ylimalkaan.
Rönkä Matti: YSTÄVÄT KAUKANA *
228 S. Gummerus 2005
Sujuvaa roskaa. "Kansainvälistä". Liikaa ryssiä ja rynnäkkökiväärejä. Ja sai vielä "Vuoden johtolanka"-palkinnon.
Kallas Aino: ANTS RAUDJALG ***
128 s. 2. p. Otava 1924 (Kirj. 1907)
Mielenkiintoinen luettava. Tällaista oli Virossa ennen maan ensimmäistä itsenäistymistä. Eipä ollut herkkua. (Nimestä huolimatta suomenkielinen)
Dexter Colin: KADONNEELLA OLI YLLÄÄN ***
293 s. Otava 2004
2. Morsekirja. Hieman suttuinen, etenkin lopussa. Ei pitäisi poliisin ihan noin paljon erehtyillä.
85. Haakana Veikko: PUNAISEN KIVEN AAPA ***
136 s. Karisto 2006
Yli kahdeksankymppisen kirjailijan mainio luonto- ja eräkirja.
Isokallio Kalle: TOHTORI JALKASEN PERINTÖVIRUS **
320 s. Otava 2001
Hurtan Portti-vihjeen takia luettu, ylikevyt tekoterävä yhteiskuntasatiirifantasia. Vaan olihan siinä sujuvuutta. Ohitan lukematta muut Isokalliot.
Tuglas Friedebert: KOHTALO **
195 s. Otava 1919
Erittäin vanhentunutta mielenkiintoista Aino Kallaksen kääntämää fantasiaa.
Saisio Pirkko: BETONIYÖ ***
171 s. 3. p Kirjayhtymä 1988
Kurjaa. Poikien mielestä ehkä hiukan liiankin kurjaa.
Kallas Aino: MAROKON LUMOISSA ***
173 s. + 49 syväpainokuvaa. Otava 1931
Mieltä viihdyttävää kerrontaa. Jäi tunne, että Kallas kertoo kuulemiaan eikä näkemiään ja kokemiaan. Kaitpa tuo Marokossa kävi, pistäytyi torillakin.
90. Kemal Yashar: LINNUT OVAT LÄHTENEET **
112 s. SSK 1986
Kauniisti kirjoitettu pienoisromaani iljettävästä rahanansaitsemistavasta Turkissa. Inhottava kirja.
Jokinen Seppo: SANA SANAA VASTAAN ***
336 s. Karisto 2005
Liki 4 tähteä, mutta jotain opettavaista olin löytävinäni.
Kallas Aino: KIRSTI. Sielunkuvaus
182 s. Otava 1902
Ei tälle melodraamalle pysty tähtiä määrittelemään, on niin aikansa tuote. Voi kauheaa, aviottomia lapsia! Mutta erittäin intensiivinen ja kiinnostava.
Munro Alice: KARKULAINEN *****
386 s. Tammi 2005
Onpa pitkä aika siitä, kun olen yhtä hienoja novelleja lukenut. (Vaimo jätti kesken, vaikka usein pidämme samoista kirjoista)
Meri Lennart: KAMTŜATKA ****
321 s. Gummerus 1988
Matkakertomus täyttä asiaa. Ehkä hiukan olisi saanut tiivistää. Ei aavistanut mies matkatessaan olevansa joskus itsenäisen Viron presidentti. (Luettu Tallinnan matkalla)
95. Jones Rod: JULIAN UNET ****
142 s. WSOY 1990
Käteen omasta hyllystä vahingossa sattunut kirja. Erittäin outo. Suomeksi täytyy olla valtava määrä kirjoja, jotka kannattaisi lukea, ja joista ei kuule koskaan.
Persson Leif GW: TOINEN AIKA, TOINEN ELÄMÄ ****
447 s. Bazar 2004
Mainio lukuromaani, vaikkakin vaimon piti selittää minulle lopputapahtumat. Dementia lisääntyy.
Erasmo de Roterdamo: LAŬDO DE L´STULTECO ****
111 s. UEA 1988 (1511)
Enpä tätäkään mainiota piruilua olisi tullut suomeksi lukeneeksi. Hyvä näin.
Isomäki Risto: SARASVATIN HIEKKAA ****
320 s. Tammi 2005
Sormi pystyssä, tarmokkaasti. Hyvin kirjoitettu, uskottava.
Kirsi Mario: RAHALLA ON KIIRE *
143 s. FinnEpos 2004
Olipa kevyttä eikä mieleen jäänyt yhtikäs mitään.
100. Vuoristo Aira: KUOVI HUUTAA KUOLEMAA **
178 s. Mäkelä 2002
Ei nyt ihan mitätön, vaikkei tästäkään mitään henkistä pääomaa löytynyt.
Tabet Sirpa: HÄMÄRÄN LAPSET ***
285 s. Otava 1997
Leppoisaa jutustelua muinaismetsistä.
Vuoristo Aira: VASTOIN VAINAJAN TAHTOA **
208 s. Mäkelä 2005
Mitähän tuokin nimi tarkoitti? Kait se kuulosti lääkäritädistä (kirjoittaja eläkeläis-lääkäri) komealta. (Neljä viimeistä kirjaa luettu Jyväskylässä, kun muuta ei sukulaisilla ollut tarjota)
Meri Lennart: HOPEANVALKEA *****
427 s. Gummerus 1983
Osasi olla kiinnostavaa historiankirjoitusta. Tutuistakin paikoista minulle, kuten Kaalin kraaterista Saarenmaalla. Suomalais-ugrilaista menneisyyttä.
Korpela Jorma: KENTTÄVARTIO ****
213 s. 6.p WSOY 1983 (1964)
Asiallista tekstiä, sanottava kerrotaan eikä tyrkytetä. Tässäpä Sampon Nallelle opastusta.
105. Dahl Arne: PUDOTUSPELI **
347 s. Otava 2004
Jotain omituista, epäuskottavaa mukana. Hieman outo kuva virolaisista?
Turgenev Ivan: KUNINGAS LEAR AROLLA ***
110 s. Otava 1980 (1870, uusintap. v. 1886 suomennoksesta)
Jotain moraalista saarnaa sitä aina piti olla.
Makine Andreï: VERA ****
180 s. WSOY 2005
Tästä voisi sanoa, että kaunis kirja.
Mori Oogai: RAKONTOJ DE OOGAI **
117 s. Japana Esperanto-Instituto 1962
Noin satavuotiaita novelleja. Täynnä harakiriä ja muuta meikäläiselle vaikeasti tajuttavaa.
Carpelan Bo: KESÄN VARJOT *
206 s. Otava 2005
Väkisin luettu, pitkäveteinen, kliseinen, yllätyksetön. Toisin sanoen, en ymmärtänyt mitään. Enkä usko, että Lipponenkaan ymmärsi.
110. Mukka Timo K. KYYHKY JA UNIKKO ****
112 s. WSOY 1970 2. p
Tämä on varmaan sitä rujonkaunista tekstiä.
Airaksinen Jaana: LAMERICA **
215 s. Like 2003
Ei minusta ole hirveän kivaa, jos kaikki nai kaikkia.
Pakkanen Outi: RAKKAUDESTA KUOLEMAAN **
271 s. Otava 2005, 4 p. (1994)
Suurin piirtein samat naimasanat kuin edellisestä.
Kirstilä Pentti: VARO, KULTA, VARO ****
207 s. WSOY 2004, 2 p. (2003)
Ammattimiehen "pieniä, sovinnollisia tarinoita". Ja joka tarinassa on ihan oikea epäsovinnollinen yllätys.
Peltomaa Marianne: EI VALOA TUNNELISSA *
288 s. Schildts 2005
Pitää jännitteen yllä kuni konkurssikattilatehtaan vuosikatsaus.
115. Toppila Heikki: KUOLEMAN SIIVERI **
179 s. WSOY 1928
Sadomasokistinen satukirja.
Ambler Eric: TOPKAPI ***
268 s. Gummerus 1966
Rauhallinen rikosromaani, joka loppui kesken.
Hautamäki Ata: MURHA KÄPYLÄSSÄ *
232 S. Myllylahti 2005
Tästä ei jäänyt mitään mieleen.
Mosley Walter: PIKKU SCARLET ****
298 s. Loki 2005
Näistä minä pidän. Hienoa kieltä ja kuvausta. Jo 7. luettu Mosley.
Staalesen Gunnar: KUOLEMAAN ASTI SINUN **
383 s. Otava 2005
Alku tuntui tosi typerältä, mutta kirja parani loppua kohti.
120. Manninen Kirsti & Raivio Jouko: PUNAVUOREN KEISARINNA ***
253 s. Otava 1990
Muistin jopa paremmaksi, luin aikanaan heti uutena.
Manninen Kirsti & Raivio Jouko: JUMALAN RUOSKA **
240 s. Otava 1991
Kuten yllä. Ja sujuvasti nämä on kirjoitettu, eikä liialla kiireellä.
Leskinen Lauri: AVARTUU MAA JA TAIVAS ***
160 s. Otava 1953
Maalaisliittolaista tekstiä.
Ridley B. K.: AIKA, AVARUUS JA ASIAT ***
240 s. Terra Cognita 1998
Fysiikkaa. Enpä ihan kaikkea tajunnut. Vanhuus saapuu.
Nilsonne Åsa: PIMEÄÄN PEITETTY ***
352 s. Otava 2006
Sujuvaa, hyvinkin. Mutta oliko uskottava, sitä vähän epäilen.
125. Perutz Leo: VIIMEISEN TUOMION MESTARI **
226 s. Karisto 1928
Vanhentunut kirja jossa hieman fantasiaa mukana.
Arnaldur Indridason: HAUDANHILJAISTA ***
269 s. Blue Moon 2004
Vähemmällä vaimonhakkaamisella olisi tullut neljä tähteä.
Haavikko Paavo: VUODET ****
101 s. Otava 1962
Tiivis mestariteos, ihmisiä ne on vanhat herratkin.
Juhani Risto: KOLEHTI KUOLEMALLE ***
365 s. Like 2005
Tästä Juhanista (alk. Pulliainen) ymmärsin viimeiset kaksi sivuakin.
Meri Veijo: SUKU ***
177 s. 2. p. Otava 1968
Joko Veijon välityö tai minun väliluku. Taitavaa silti.
130. Remes Matti: ISLANTILAINEN SYLEILY **
241 s. Tammi 2006
Ihmiskuvaus täysin takapäästä.
Kurvinen Jorma: MENNÄÄN MÖKILLE
236 s. Otava 1995
Naiivein kirja mitä eläissäni olen lukenut. Jotain viatonta hyvyyttä silti. En osaa pisteyttää.
Vargas Fred: KURITON MIES NURIN ****
376 s. Gummerus 2006
Tästä naisesta pidän. Erittäin erilaista poliisikirjallisuutta.
Duras Marguerite: VARAKONSULI ***
155 s. Otava 1988.
"Hän on yhtäkkiä tullut sellaiseksi, jollainen hän olisi rumana ollut"
Matintupa Tuula T.: PIIPPO JA PIILOLEIKKI **
206 s. Mäkelä 2003
Sujuvaa tusinatavaraa.
135. Kreem Enn: PITKIN POIKIN VIROA
100 s. Tallinna-kustannus 1998
Mainio matkaopas, jonka luin kannesta kanteen.
Vargas Fred: EI TAKKAA, EI TUPAA ****
304 s. Gummerus 2003
Vähän tavanomaisempaa salapoliisikirjallisuutta.
Sue Eugéne: VAELTAVA JUUTALAINEN Osa I **
187 s. Nide 1955 (3. laitos)
Lyhentäen mukaeltu vanhahtavan viehättävä teos.
138. Sue Eugéne: VAELTAVA JUUTALAINEN Osa II **
168 s. Nide 1955 (3. laitos)
Liikaa lyhennelty, fantasia kadonnut. Intriigejä vaikka minkälaisia.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.